کدام استراتژی نت برای نگهداری تجهیزات سازمان مناسب است؟
يكشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۳۰ ق.ظ
اکثر اوقات در سازمانهای
بزرگ طرح ریزی یک استراتژی مناسب برای نگهداری تجهیزات چالش اصلی و کلیدی مدیران می
باشد.یکی از اشتباهات بزرگ سازمانهای فوق طرح ریزی استراتژی نت هم سطح برای کلیه تجهیزات
سازمان می باشد. بر اساس تجربیاتی
که در مشاوره سیستم های نت در سازمانها بزرگ و کوچک کسب شده است به این رسیده ایم که
ببنیم استراتژی کسب و کار اصلی سازمان بر چه اساسی می باشد و یک تحلیل صحیح از وضعیت
آن وضعیت نت سازمان را می تواند بهتر مشخص کند.
از طرفی در سازمانها بزرگ صنعتی کشور سیستم ها و ابزارهای مختلف حوزه نت مد شده است و فکر می شود که با پیاده سازی هر سیستم غریب و جدیدی شاید چالش های فعلی سازمان حل شود.مطمئنا” اولین گزینه نیز خرید نرم افزار نگهداری و تعمیرات است و یا تعریف پروژه های نت مبتنی بر قابلیت اطمینان یا حوزه های مدیریت دارایی و غیره! آنچه توصیه اکید می شود این است که حوزه کسب و کار سازمان تحلیل واقعی و آنالیز حالت خرابی و شکست شود بر اساس این تحلیل وضعیت سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات سازمان را می شود مدیریت بهتری کرد. مثال ۱ : شما صنعت برق و نیروگاه های کشور را در نظر بگیرید به طور کلی کسب و کار در این حوزه مبتنی بر زمان آماده بکاری است.به این مفهوم که توانیر به نیروگاه های برق بر اساس میزان زمان آماده کاری واحدهای نیروگاه هزینه پرداخت می کند و بعد از آن مقداری که خریداری کرده است را نیز حساب و پرداخت می کند.لذا اگر زمان آماده بکاری در یک نیروگاه کم باشد و زیر ۹۵درصد باشد در زمانی که توانیر برای مصرف کننده برق نیاز دارد و نیروگاه آمادگی تغذیه شبکه را نداشته باشد نه تنها هزینه را پرداخت نمی کند بلکه جریم سنگین نیز مشخص می شود. مثال ۲ : صنعت خودرو را در نظر بگیرید که یک کارخانه بزرگ قطعه ساز برای خودرو سازان قطعه ای لاستیکی یا فلزی تولید می کند این سازمان با توجه به اینکه سفارشات مشتریانش مثل ساپکو یا سازه گستر سیپا از قبل مشخص است بیشترین تمرکز در تولیدش مبتنی بر هزینه می باشد.در واقع این سازمان توجه بیشتر به هزینه های تولید خویش دارد که در کمترین هزینه ممکن کار کند که با توجه به وضعیت صنعت فعلی کشور و افزایش هزینه های گاز و برق بتواند سرپا باشد. این دو مثال دو مدل کسب و کار مبتنی بر زمان و هزینه را به خوبی نشان می دهد برای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات مبتنی بر این دو مدل روش ها و استراتژی نت کاملا متفاوت می باشد.البته در مثالهای فوق ما ساده سازی کرده ایم و کلیه پارامتر ها و موارد موثر بر کسب و کار صنعتی آن سازمان را در نظر نگرفته ایم. این بسیار مهم است که در طرح ریزی نگهداری و تعمیرات این دو مثال روش اجرابی نت ، فرم ها ، دستورالعمل ها و سیستم های نت پیشگیرانه و پیش بینانه مبتنی بر مدل زمانی یا هزینه ای باشد.ضمن اینکه ماژول های نرم افزار نت محاسبه گر شاخص ها و تحلیل های آماری این دو مدل نیز هم متفاوت است و باید هم تفاوت داشته باشد. در حال حاضر نرم افزار های نت موجود در سازمانهای کشور به طور کلی این سیاستها و استراتژی ها را دنبال نمی کنند و بیشتر یک بانک اطلاعاتی از ذخیره سوابق اجرابی تعمیرات تجهیزات سازمان می باشند. با توجه به اینکه مدل کسب و کار سازمان مشخص گردید باید دید سیستم های های مدیریت نت مبتنی بر چه استراتژی هایی هستند و کدام یک از آنها می تواند پوشش دهنده نیاز اصلی سازمان باشد ضمن اینکه تمام صحبت ما بروی تجهیزات کلید و استراتژیک سازمان است و با توجه داشته باشید که برای گروه های مختلف تجهیزات سازمان می توانید برنامه و استراتژی مجزایی را در نظر بگیرید.http://irsme.org/management/1627-1391-07-24-04-20-44.html
۹۳/۰۱/۰۳