وبلاگ مجید عبدی

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۱۱ اسفند ۹۰، ۲۰:۵۶ - صدف
    merc ;)
نویسندگان

انواع سیستم های تولید

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۴:۳۰ ق.ظ
• خط تولید اختصاصی DML : Dedicated Manufacturing Line  • سیستم های تولید انعطاف پذیر FMS : Flexible Manufacturing Systems 2-سیستم های تولید انعطاف پذیر (FMS) : در سال 1960 ایده سیستم های تولید انعطاف پذیر توسط یک مهندس انگلیسی، کارمند شرکت مولین به نام David Williamson ارایه شد. در سال 1965 این شرکت اختراع وی را ثبت نمود. آن زمان به این نوع سیستم ها، سیستم 24 می گفتند. این نوع سیستم ها برای تنوع محصول متوسط و نرخ تولید متوسط بسیار مناسب هستند. یعنی در یک دسته بندی بر اساس تنوع و تیراژ تولید، بین تولید تکی و تولید انبوه قرار می گیرند. هر سیستم تولید انعطاف پذیر، تا حدودی می تواند تغییر پذیر باشد، که به نوع تجهیزات و چیدمان آنها بستگی دارد. در اواسط دهه (60) میلادی، با افزایش رقابت در بازار، کیفیت و کاهش هزینه به مهم ترین فاکتورهای مورد نظر تبدیل شدند. و بعد از آن با پیچیده شدن بازار، سرعت در تحویل کالا نیز به این فاکتورها پیوست.این موضوع شرکت ها را در پیش گرفتن استراتژی، مشتری مداری و سازگاری با محیط برای داشتن انعطاف بیشتر، مجبور ساخت.FMS ، یک روش نوین برای بالا بردن قدرت رقابت و کسب سود است. FMS ، اولاً یک تکنولوژی تولید و ثانیاً یک فلسفه است. کلمه کلیدی در این مفهوم “سیستم ” و اصطلاح فنی معادل آن “چابکی” است.یک تولید چابک در برابر تغییرات بازار بسیار سریع عکس العمل نشان می دهد و با هزینه کمی ، بیشترین رضایت مشتری را تأمین می کند،FMS یک راه ساده تولیدی جهت رسیدن به این چابکی است.این نوع سیستم ها میتوانند محصولات مختلفی را تولید کنند ولی تیراژ تولید در آن ها معمولاً خیلی کمتر از « خط تولید اختصاصی» می باشد.تجهیزات FMS گران و برای کارهای عمومی هستند. معمولا ماشینهای کنترل عددی (CNC) و دیگر اتوماسیون های قابل برنامه ریزی ، جزء لاینفک سیستم های تولید انعطاف پذیر هستند. چون در هر زمان فقط یک ابزار روی قطعه کار میکند ، عملکرد این نوع سیستم ها از DML کمتر می باشد. همچنین ترکیب هزینه تجهیزات بالا و عملکرد پایین ، قیمت بر قطعه نسبتا بالایی را به دنبال دارد.وجه مشترک دو سیستم فوق ( DMLو FMS) سخت افزار و نرم افزار ثابت آنهاست. برای مثال در یک ماشین CNC فقط برنامه قطعات می تواند تغییر کند و ساختار نرم افزار کنترل سیستم یا الگوریتم آن قابل تغییر نیست. این نوع سیستم ها که معمولا CNC وFMS را در خود جای داده اند و قابلیت پیکر بندی مجدد را ندارند، اصطلاحا استاتیکی نامیده می شوند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۸
xezerlu91

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.